Štatút obce
ŠTATÚT OBCE
T A C H T Y
Obecné zastupiteľstvo v Tachtách na základe § 11 zák.
SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a
doplnkov v y d á v a pre kat. územie obce Tachty tento
Štatút obce
Prvá hlava
§ 1
úvodné ustanovenia
1. Štatút obce Tachty upravuje v súlade so všeobecne záväznými
právnymi predpismi najmä postavenie a pôsobnosť obce, práva a
povinnosti obyvateľov obce , základné zásady hospodárenia a
financovania, nakladania s majetkom obce, ďalej postavenie a
pôsobnosť obecného zastupiteľstva, starostu a ďalších orgánov
obecnej samosprávy, ich vnútornú štruktúru, deľbu práce medzi
nimi, formy a metódy ich práce, rieši tiež širšie vzťahy obce,
a odmien.
2. Štatút obce Tachty je základným normatívno-právnym a
organizačným predpisom obce.
§ 2
Postavenie obce
1. Obec Tachty je samostatný samosprávny územný celok
Slovenskej republiky združujúci občanov, ktorí majú na jej území
trvalý pobyt.
Územie obce Tachty tvorí súbor katastrálneho územia Tachty.
Zmeny územia obce Tachty možno vykonať len v súlade s
osobitnými právnymi predpismi.
2. Obec je právnickou osobou samostatne hospodáriacou s vlastným
majetkom a so svojimi finančnými zdrojmi za podmienok stanovených
zákonom a všeobecne záväznými nariadeniami obce.
3. Ukladať obci povinnosti alebo zasahovať do jej oprávnení možno
len zákonom.
§ 3
Obyvatelia obce, ich práva a povinnosti
1. Obyvateľom obce je občan, ktorý je v nej prihlásený na trvalý
pobyt.
2. Obyvatelia obce sa zúčastňujú na samospráve obce najmä výkonom
svojich práv a povinností. (Tieto sú zakotvené v ust. § 3 ods.2 a
§4 ods.2 zák. č. 369/1990 Zb o obecnom zriadení v znení zmien a
doplnkov.)
3. Obec má voči občanom povinnosti stanovené zákonom a ďalšími
všeobecne záväznými právnymi predpismi.
4. Na samospráve obce sa má právo podieľať aj ten, kto má na jej
území nehnuteľný majetok, alebo v obci trvalo pracuje a platí
miestnu daň alebo miestny poplatok.
Tieto osoby však nemajú právo voliť orgány samosprávy obce a byť
do nich zvolení a ďalej nemajú právo hlasovať o dôležitých
otázkach života a rozvoja obce (miestne referendum).
5. Obec je povinná poskytnúť obyvateľovi obce nevyhnutnú okamžitú
pomoc v jeho náhlej núdzi spôsobenej živelnou pohromou, haváriou
alebo inou podobnou udalosťou, najmä zabezpečiť mu prístrešie,
stravu alebo inú nevyhnutnú materiálnu pomoc.
§ 4
Samospráva obce Tachty
1. Obec samostatne rozhoduje a uskutočňuje všetky úkony súvisiace so
správou obce a jej majetku, ak osobitný zákon takéto úkony
nezveruje štátu alebo inej právnickej alebo fyzickej osobe (§ 4
ods.1 zák. SNR č. 369/1990 Zb.)
2. Samosprávu obce Tachty vykonávajú obyvatelia obce
prostredníctvom:
a) orgánov obce
b) hlasovaním obyvateľov obce
c) verejným zhromaždením obyvateľov obce
3. Obec je povinná pri plnení úloh samosprávy spolupracovať s
podnikateľskými právnickým a fyzickými osobami pôsobiacimi v obci
a taktiež spolupracuje s politickými stranami a hnutiami,
vyvíjajúcimi činnosť v obci, ako aj so záujmovými združeniami
obyvateľov obce.
4. Na plnenie úloh samosprávy obce, alebo ak to ustanovuje zákon,
obec vydáva všeobecne záväzné nariadenia ("nariadenia").
Nariadenia obce nesmú odporovať ústave ani zákonom.
Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, môže vydať
nariadenie len na základe splnomocnenia zákona a v jeho medziach,
také nariadenie nesmie odporovať ani inému všeobecne záväznému
právnemu predpisu.
Postup pri príprave materiálov a podkladov, pri prijímaní
nariadení obce, ich vydávaní ako aj spôsob kontroly plnenia týchto
nariadení stanovuje zákon, tento štatút a Rokovací poriadok
Obecného zastupiteľstva v Tachtách.
5. Obec vykonáva svoje samosprávne funkcie vymedzené v zák. SNR
369/1990 Zb. § 4 ods. 3, v ďalších osobitných zákonoch a všeobecne
záväzných právnych predpisoch.
Druhá hlava
MAJETOK OBCE
§ 5
1. Majetok obce Tachty tvoria všetky hnuteľné a nehnuteľné
veci vo vlastníctve obce a všetky pohľadávky a iné majetkové práva
obce a majetkové práva ostatných subjektov založených resp.
vytvorených obcou.
Obec môže zveriť svoj majetok do správy subjektom, ktoré založila
alebo zriadila.
2. Majetok obce Tachty sa používa najmä:
- pre verejné účely
- na podnikateľskú činnosť
- na výkon samosprávy obce.
Darovanie nehnuteľného majetku obce je neprípustné.
3. Majetok obce, ktorý slúži pre verejné účely (najmä miestne
komunikácie a iné verejné priestranstvá) je verejne prístupný a
možno ho obvyklým spôsobom používať, ak jeho používanie obec neob-
medzila.
4. Majetok obce určený na podnikateľskú činnosť slúži ako
majetkový základ pre subjekty a právnické osoby založené obcou
alebo na ďalšie možné formy podnikateľskej činnosti v súlade sì
Obchodným zákonníkom.
5. Majetok obce určený na výkon samosprávy obce možno použiť na
plnenie záväzkov a uspokojovanie potrieb obce a na činnosť
samosprávnych orgánov obce.
6. Evidenciu o stave a pohybe majetku obce vedie obecný úrad.
7. Obec vystupuje v majetkových vzťahoch vo svojom mene a má
majetkovú zodpovednosť z týchto vzťahov vyplývajúcu pokiaľ
osobitné predpisy neustanovujú inak.
§ 6
1. Orgány obce a subjekty s majetkovou účasťou obce sú povinné
hospodáriť s majetkom obce a majetkom v štátnom vlastníctve, ako
aj vo vlastníctve iných fyzických alebo právnických osôb, ktorí
bol obci zverený v prospech rozvoja obce a jej občanov a ochrany a
tvorby životného prostredia.
2. Orgány obce a subjekty s majetkovou účasťou obce sú povinné
majetok obce zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať.
Sú povinné najmä:
- udržiavať a užívať majetok,
- chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo
zneužitím,
- používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane
včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov
pred príslušnými orgánmi,
- viesť majetok v predpísanej evidencii v súlade s platnou
úpravou.
3. Na rozmnoženie, zveľaďovanie a údržbu majetku obce možno
zorganizovať obecnú zbierku, povoliť lotériu alebo inú podobnú hru
v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
4. V majetkových veciach (majetkoprávnych záležitostiach) obce
T a c h t y koná v jej mene starosta.
§ 7
1. Obecné zastupiteľstvo môže zakladať, zriaďovať a kontrolovať
rozpočtové a príspevkové organizácie, ako aj právnické osoby sì
majetkovou účasťou obce.
2. Podrobný postup zakladania, zriaďovania a kontroly rozpočtových
a príspevkových organizácií a vymedzenie ich práv a povinností
upraví obecné zastupiteľstvo vo všeobecne záväznom nariadení.
3. Právnické osoby s majetkovou účasťou obce obec zakladá resp.
zriaďuje v súlade s platnou právnou úpravou.
§ 8
Za používanie majetku obce možno vyberať dávky v súlade s platnou
právnou úpravou.
§ 9
1. Podrobnosti o hospodárení a nakladaní s majetkom obce upravujú
"Zásady hospodárenia s majetkom obce Tachty“, ktoré schvaľuje
obecné zastupiteľstvo.
2. Zásady upravujú a bližšie vymedzujú najmä:
- majetok obce Tachty
- nadobúdanie a prevody vlastníctva obce
- postup prenechávania majetku obce do užívania fyzickým a
právnickým osobám
- správu majetku obce
- hospodárenie a nakladanie s pohľadávkami a majetkovými právami
obce
- nakladanie s cennými papiermi
- aukčný predaj vecí
- kontrolu dodržiavania zásad hospodárenia s majetkom.
Tretia hlava
FINANCOVANIE A ROZPOČET OBCE
§ 10
Financovanie
1. Obec financuje svoje potreby predovšetkým z vlastných príjmov.
2. Obec môže financovať svoje úlohy aj z prostriedkov združených
s inými obcami, (miestami) príp. s inými právnickými a fyzickými
osobami.
3. Obci môžu byť poskytnuté dotácie zo štátneho rozpočtu
Slovenskej republiky.
§ 11
Rozpočet
1. Základom finančného hospodárenia obce Tachty Bašta je rozpočet
obce zostavovaný na obdobie jedného kalendárneho roka a schvaľovaný
obecným zastupiteľstvom.
Obecné zastupiteľstvo schvaľuje tiež jeho zmeny, kontroluje jeho
čerpanie a schvaľuje záverečný účet obce.
2. Pred schválením sa rozpočet obce musí zverejniť najmenej na
pätnásť dní na úradnej tabuli v obci, aby sa k nemu mohli
obyvatelia obce vyjadriť ( § 9 ods. 3 zák. SNR č. 369/1990 Zb.
v znení zmien a doplnkov).
To isté sa týka záverečného účtu obce.
3. Rozpočet obce obsahuje príjmovú a výdavkovú časť.
Príjmovú časť rozpočtu obce tvoria najmä: príjmy z miestnych
daní a poplatkov, výnosy z majetku obce, rozpočtových a
príspevkových organizácií iných subjektov s majetkovou účasťou
obce, dotácie zo štátneho rozpočtu a podiel na daniach.
Výdavkovú časť rozpočtu obce tvoria najmä: výdavky na výkon
samosprávnych funkcií obce, výdavky na údržbu majetku obce a
investičné výdavky.
4. Na krytie mimoriadnych výdavkov vo všeobecnom záujme môže obec
rozhodnúť o zavedení verejnej dávky (príspevku, poplatku,
naturálnom plnení), o vyhlásení dobrovoľnej zbierky alebo o
prijatí úveru alebo pôžičky.
O zavedení verejnej dávky rozhodujú obyvatelia obce hlasovaním.
O vyhlásení dobrovoľnej zbierky alebo o prijatí úveru rozhoduje
obecné zastupiteľstvo na návrh starostu.
5. Prebytky rozpočtu obce možno previesť do rozpočtu obce na ďalší
kalendárny rok.
6. Účtovníctvo o stave a pohybe majetku obce, o výnosoch,
príjmoch a výdavkoch a o finančných vzťahoch k štátnemu rozpočtu,
v súlade s platnou právnou úpravou vedie obecný úrad.
Hospodárenie s prostriedkami rozpočtu obce sa riadi osobitnými
právnymi predpismi - Rozpočtovými pravidlami SR na ten ktorý rok.
7. Obec môže využívať ekonomické nástroje (dane, poplatky, pokuty,
a iné) ako regulatíva na podporu ochrany životného prostredia.
8. Výsledky hospodárenia obce, vrátane výsledkov hospodárenia
peňažných fondov obsahuje záverečný účet obce, ktorý schvaľuje
obecné zastupiteľstvo.
9. Ročnú účtovnú závierku obce Tachty overuje audítor. (§ 9
ods. 6 zák. SNR č. 369/1990 Zb. v znení zmien a doplnkov).
§ 12
Rozpočtové provizórium
1. Ak nebude rozpočet obce na príslušný rok schválený pred prvýmì
januárom rozpočtového roka, riadi sa rozpočtové hospodárenie v
čase od 1. januára rozpočtového roka do schválenia rozpočtu
obecným zastupiteľstvom rozpočtovým provizóriom.
2. Rozpočtové príjmy a výdavky uskutočnené v čase rozpočtového
provizória sa zúčtujú do rozpočtu obce po jeho schválení v obecnom
zastupiteľstve.
3. Podrobnejšiu úpravu hospodárenia v období rozpočtového
provizória obsahujú "Zásady nakladania s finančnými prostriedkami
obce Tachty", ktoré schvaľuje obecné zastupiteľstvo.
Štvrtá hlava
ORGÁNY OBCE Tachty
§ 13
Základné ustanovenia
1. Orgánmi obce sú:
a) obecné zastupiteľstvo
b) starosta
2. Obecné zastupiteľstvo zriaďuje podľa potreby alebo podľa
osobitných predpisov svoje orgány, ktorými sú:
a) obecný úrad
3. Obecné zastupiteľstvo podľa potreby zriaďuje aj iné stále alebo
dočasné výkonné a kontrolné orgány a určuje im náplň práce.
Obecné zastupiteľstvo
§ 14
1. Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce Tachty
zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce
Tachty
2. Obecné zastupiteľstvo v Tachtách má 7 poslancov.
3. Funkčné obdobie poslancov končí zložením sľubu poslancov
novozvoleného obecného zastupiteľstva.
§ 15
Úlohy obecného zastupiteľstva
1. Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o všetkých základných otázkach
života obce Tachty a vykonáva svoju vyhradenú právomoc podľa
§ 11 ods. 3 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení
neskorších zmien a doplnkov.
2. Obecnému zastupiteľstvu je vyhradené najmä:
a) určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce, sì
majetkom štátu a iných právnických a fyzických osôb, dočasným
prenechaným do hospodárenia obce, schvaľovať najdôležitejšie úkony
tÿkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s ním,
b) schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny, kontrolovať jeho
čerpanie a schvaľovať záverečný účet,
c) schvaľovať územný plán obce alebo jeho časti a koncepcie
rozvoja jednotlivých oblastí života obce,
d) rozhodovať o zavedení a zrušení miestnej dane alebo miestneho
poplatku podľa osobitných predpisov, pokiaľ sa neuznesie, že
rozhodnutie o tom prenechá na hlasovanie obyvateľov obce podľa 11
a ods. 1 písm. b/ zák. č. SNR č. 369/1990 Zb. v znení neskorších
zmien a doplnkov, a okrem prípadu ak o zavedení a zrušení miestnej
dane alebo miestneho poplatku sa rozhodlo na základe petície
hlasovaním obyvateľov obce podľa 11a ods. l písm. c/cit. zák.
e) určovať náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku a
verejnej dávky a rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky,
f) vyhlasovať hlasovanie obyvateľov obce o najdôležitejších
otázkach života a rozvoja obce a zvolávať verejné zhromaždenia
občanov.
g) uznášať sa na nariadeniach obce,
určovať organizáciu obecného úradu a určovať plat starostu a
hlavného kontrolóra obce,
ch) schvaľovať poriadok odmeňovania pracovníkov obce ako aj ďalšie
prepisy,
i) zakladať, zriaďovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové
organizácie, právnické osoby s majetkovou účasťou obce,
j) schvaľovať združovanie obecných prostriedkov a činností a účasť
v združeniach,
k) zriaďovať orgány potrebné na samosprávu obce a určovať náplň
ich práce,
l) udeľovať čestné občianstvo obce, vyznamenania a ceny,
m) schvaľovať zmluvné prevody vlastníctva nehnuteľného majetku,
n) schvaľovať zmluvné prevody vlastníctva hnuteľného majetku nad
hodnotu 20.000,- Sk,
o) schvaľovať nakladanie s majetkovými právami nad 30 000,- Sk,
p) schvaľovať aukčný predaj vecí,
r) stanovovať farby obce, obecnú zástavu a obecný erb,
s) schvaľovať štatút obce.
3. Obecné zastupiteľstvo si môže vyhradiť rozhodovanie o
akejkoľvek ďalšej otázke života obce.
4. Podrobnú úpravu pravidiel rokovania obecného zastupiteľstva,
najmä prípravu a obsah rokovania, prípravu materiálov a podkladov
na rokovanie, spôsob uznášania sa a prijímania všeobecne záväzných
nariadení obce, uznesení obecného zastupiteľstvo, spôsob kontroly
plnenia uznesení a zabezpečovania úloh týkajúcich sa obecnej
samosprávy stanovuje Rokovací poriadok Obecného zastupiteľstva v
Tachtcáh.
§ 16
Starosta obce
1. Predstaveným obce a najvyšším výkonným orgánom obce je
starosta, ktorého volia obyvatelia obce v priamych voľbách.
Funkčné obdobie sa skončí zvolením nového starostu a zložením
sľubu.
2. Starosta obce je štatutárnym orgánom obce v majetkoprávnych
vzťahoch obce a v pracovnoprávnych vzťahoch pracovníkov obce, vì
administratívnych vzťahoch je správnym orgánom (§ 13 ods. 3 zák.
SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení zmien a doplnkov.
3. Starosta najmä:
a) zvoláva a vedie zasadnutia obecného zastupiteľstva
b) vykonáva obecnú správu,
c) zastupuje obec navonok - vo vzťahu k štátnym orgánom, k
právnickým aj fyzickým osobám,
d) rozhoduje všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom,
týmto štatútom, alebo iným rozhodnutím obecného zastupiteľstva
vyhradené obecnému zastupiteľstvu,
e) uschováva obecnú pečať a obecnú zástavu a používa obecné
insígnie,
f) podpisuje všeobecne záväzné nariadenia obce a uznesenia
obecného zastupiteľstva.
4. Starosta môže pozastaviť výkon uznesenia obecného
zastupiteľstva ak sa domnieva, že odporuje zákonom alebo je pre
obec zjavne nevýhodné. Toto svoje rozhodnutie musí prerokovať v
obecnej rade, avšak uznesením obecnej rady nie je viazaný.
§ 17
Zástupca starostu
1. Starosta má jedného zástupcu, ktorý je volený na celé funkčné
obdobie obecným zastupiteľstvom a to z poslancov obecného
zastupiteľstva.
2. Zástupca starostu zastupuje starostu počas jeho neprítomnosti
alebo jeho nespôsobilosti na výkon funkcie. Obecné zastupiteľstvo
môže zástupcu starostu kedykoľvek odvolať.
3. Zástupca starostu je členom obecnej rady s hlasom rozhodujúcim.
4. Zástupca starostu počas neprítomnosti starostu alebo jeho
nespôsobilosti na výkon funkcie:
a) zvoláva a vedie zasadnutia obecného zastupiteľstva
b) nesmie zasahovať do výlučnej pôsobnosti starostu ( § 13 ods. 3
zák. SNR č. 369/1990 Zb. v znení zmien a doplnkov),
c) vykonáva bežné úkony súvisiace s činnosťou obecného
zastupiteľstva a so zabezpečením chodu obecného úradu,
5. Zástupca starostu zabezpečuje prípravu zasadnutí obecného
zastupiteľstva po stránke vecnej obsahovej náplne v súlade sì
rokovaniami obecnej rady a tiež prípravu zasadnutí obecnej rady.
6. Zástupca starostu v súčinnosti s odbornými oddeleniami obecného
úradu koordinuje činnosť všetkých komisií obecného zastupiteľstva
a poskytuje poslancom a členom komisií informácie pre plnenie ich
úloh.
7. Podrobnejšiu úpravu pôsobnosti zástupcu starostu obsahuje
Organizačný poriadok Obecného úradu v Tachtách.
§ 18
Obecný úrad
1. Obecný úrad je výkonným orgánom obecného zastupiteľstva a
starostu, zložený z pracovníkov obce.
Obecný úrad nemá právnu subjektivitu.
2. Obecný úrad vykonáva odborné, administratívne, a organizačné
práce súvisiace s plnením úloh samosprávy obce, najmä:
a) zabezpečuje písomnú agendu všetkých orgánov samosprávy obce,
b) pripravuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie
obecného zastupiteľstva,
c) pripravuje rozhodnutia starostu vydávané v správnom konaní, v
daňovom a poplatkovom konaní,
d) vykonáva nariadenia obce, uznesenia obecného zastupiteľstva a
rozhodnutia starostu,
e) koordinuje činnosť organizácií a ďalších subjektov vytvorených
obcou,
f) organizačno-technicky zabezpečuje plnenie úloh štátnej správy,
prenesených na obec.
3. Prácu obecného úradu vedie a organizuje starosta obce.
4. Vnútornú organizáciu obecného úradu, najmä jeho organizačné
členenie, zásady organizačnej štruktúry úradu a tiež ich vzájomné
vzťahy obsahuje Organizačný poriadok Obecného úradu v Tachtách,
ktorý schvaľuje obecné zastupiteľstvo.
Piata hlava
HLASOVANIE OBYVATEĽOV OBCE
§ 19
1. Hlasovanie obyvateľov obce Tachty o najdôležitejších
otázkach života a rozvoja obce vyhlasuje obecné zastupiteľstvo.
2. Obecné zastupiteľstvo musí vyhlásiť hlasovanie obyvateľov obce,
ak ide o návrh: (11 a ods. 1. zák. SNR č. 369/1990 Zb. v znení
zmien a doplnkov)
a) na zlúčenie, rozdelenie alebo zrušenie obce,
b) na zavedenie a zrušenie verejnej dávky a ak ide o návrh na
zavedenie a zrušenie miestnej dane alebo miestneho poplatku, o
ktorom sa má podľa uznesenia obecného zastupiteľstva rozhodnúť v
miestnom referende,
c) petície skupiny obyvateľov obce v počte 20 % oprávnených
voličov ku dñu podania tejto petície.
3. Obecné zastupiteľstvo môže vyhlásiť hlasovanie obyvateľov obce
aj pred rozhodnutím o ďalších dôležitých veciach, týkajúcich sa
postavenia rozvoja obce alebo života obyvateľov obce.
4. Hlasovanie obyvateľov obce je platné ak sa ho zúčastní
nadpolovičná väčšina obyvateľov obce oprávnených voliť podľa
zákona o voľbách do orgánov samosprávy obcí.
Rozhodnutie obyvateľov obce je prijaté, ak za návrh predložený na
hlasovanie hlasovala nadpolovičná väčšina voličov, ktorí sa
zúčastnili hlasovania.
5. Podmienky, spôsob a formu uskutočnenia hlasovania obyvateľov
obce obecné zastupiteľstvo podrobne upraví v osobitnom všeobecne
záväznom nariadení.
Šiesta hlava
VEREJNÉ ZHROMAŽDENIA OBYVATEĽOV OBCE
§ 20
1. Na prerokovanie obecných vecí môže obecné zastupiteľstvo zvolať
verejné zhromaždenie obyvateľov obce alebo jeho časti, resp.
častí.
2. Obecné zastupiteľstvo zvolá verejné zhromaždenie obyvateľov
obce, príp. jeho časti vždy:
- ak o to požiada petíciou najmenej 20 % obyvateľov obce,
- ak o to požiada 1/4 poslancov obecného zastupiteľstva.
3. Obecné zastupiteľstvo sa môže uzniesť, že prenesie rozhodnutie
o určitej dôležitej otázke, tÿkajúcej sa obce na verejnom
zhromaždenie obyvateľov obce, resp. jeho časti.
4. Podmienky organizovania a uskutočňovania verejného zhromaždenia
ako aj podmienky hlasovania môže obecné zastupiteľstvo upraviť
podrobne vo všeobecne záväznom nariadení.
5. Verejné zhromaždenie sa zvoláva oznámením na úradnej tabule na
Obecnom úrade v Tachtách, príp. iným vhodným spôsobom (napr.
vyhlásením v obecnom rozhlase a pod.).
O prerokovanej problematike sa spisuje písomná zápisnica,
ktorej súčasťou musí byť prezenčná listina prítomných obyvateľov
obce, resp. časti obce.
Siedma hlava
POSLANCI OBECNÉHO ZASTUPITEĽSTVA
§ 21
1. Poslancov obecného zastupiteľstva volia obyvatelia obce v
priamych voľbách.
Spôsob voľby a počty poslancov sú určené osobitnými právnymi
predpismi.
2. Poslanci dbajú o to, aby všetkou svojou činnosťou boli hodní
dôvery svojich voličov. Pri výkone svojej funkcie sa riadia
obecnými záujmami, resp. záujmami častí obce. Vykonávajú ju vì
súlade s ústavou, s ústavnými a ďalšími zákonmi.
§ 22
Vznik a zánik poslaneckého mandátu
1. Poslanec nadobúda svoje práva a povinnosti zvolením. Postup pri
voľbách upravuje osobitný zákon.
2. Platnosť voľby poslancov overuje na návrh mandátovej komisie
obecné zastupiteľstvo.
3. Funkčné obdobie poslancov začína dñom zvolenia, zložením sľubu
a končí dñom skončenia volebného obdobia.
Mandát poslanca zanikne aj vtedy, keď sa bez vážneho dôvodu a bez
ospravedlnenia nezúčastní trikrát po sebe zasadnutia, alebo keď
počas jedného roka nie je spôsobilý zúčastňovať sa zasadnutí
obecného zastupiteľstva.
§ 23
Práva a povinnosti poslancov
1. Poslanec je oprávnený najmä:
a) predkladať obecnému zastupiteľstvu a ostatným orgánom
samosprávy obce návrhy, podnety, pripomienky a námety,
b) interpelovať starostu, príp. členov obecnej rady vo veciach
tÿkajúcich sa ich práce
c) požadovať od vedúcich rozpočtových, príspevkových organizácií,
a iných subjektov s majetkovou účasťou obce vysvetlenia vo veciach
tÿkajúcich sa ich činností,
d) požadovať informácie a vysvetlenia od fyzických a právnických
osôb, ktoré vykonávajú v obci podnikateľskú činnosť vo veciach
tÿkajúcich sa dôsledkov ich podnikania v obci,
e) zúčastňovať sa na previerkach, kontrolách, na vybavovaní
sťažností, oznámení a podnetov, ktoré vykonávajú orgány samosprávy
obce,
f) požadovať vysvetlenie od štátnych orgánov vo veciach potrebných
pre riadny výkon poslaneckej funkcie.
2. Poslanec je povinný najmä:
a) zložiť zákonom predpísaný sľub na prvom zasadnutí obecného
zastupiteľstva, ktorého sa zúčastní,
b) zúčastňovať sa na zasadnutiach obecného zastupiteľstva a jeho
orgánov, do ktorých bol zvolený,
c) dodržiavať štatút obce Tachty, a Rokovací poriadok Obecného
zastupiteľstva Tachty.
d) obhajovať záujmy obce a jej obyvateľov.
3. Poslanci môžu vytvárať poslanecké kluby podľa politickej
príslušnosti na účinné vykonávanie poslaneckého mandátu, na
prehĺbenie politickej spolupráce, výmeny názorov a na podporu
poslaneckej iniciatívy.
4. Poslanec je povinný na požiadanie informovať voličov o svojej
činnosti a činnosti obecného zastupiteľstva.
§ 24
Náhrady poslancov
1. Funkcia poslanca sa zásadne vykonáva bez prerušenia pracovného
alebo obdobného pomeru.
Za jej výkon však môže obec poskytnúť odmenu. Poslancovi patrí
náhrada skutočných výdavkov, ktoré mu v súvislosti s výkonom
funkcie poslanca vznikli a to podľa osobitných predpisov platných
pre pracovníkov v pracovnom pomere.
2. Poslanec nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach
ani nárokoch vyplývajúcich z pracovného pomeru.
3. Starostovi a poslancom obecného zastupiteľstva, ktorí sú pre
výkon funkcie uvoľnení zo zamestnania sa zachováva pracovný pomer.
Namiesto mzdy im patrí odmena (plat).
Osma hlava
VZŤAH OBCE K OKOLITÝM OBCIAM A MESTÁM
§ 25
1. Veci spoločného záujmu obce Tachty a okolitých miest a obcí
sa riešia dohodou obce s okolitými mestami a obcami.
2. Obec môže k obhajobe svojich práva a záujmov vytvárať
združenia, nadväzovať partnerské vzťahy a spolupracovať s obcami a
mestami iných štátov a byť členom medzinárodných združení
miestnych orgánov.
Deviata hlava
VZŤAHY S ŠTÁTOM, S PRÁVNICKÝMI A FYZICKÝMI OSOBAMI,
S POLITICKÝMI STRANAMI A HNUTIAMI A OBČIANSKYMI ZDRUŽENIAMI
§ 26
1. Obec pri plnení svojich úloh spolupracuje s orgánmi štátu a to
najmä s Okresnými a obvodnými úradmi, územne špecializovanými
úradmi štátnej správy, právnickými a fyzickými osobami, vysokými
školami, výskumnými ústavami, a ďalšími štátnymi orgánmi
(prokuratúrou, súdom, políciou, a pod.).
2. Obec spolupracuje pri zabezpečovaní rozvoja obce a na prospech
obce s podnikateľskými právnickými a fyzickými osobami a
s politickými stranami a hnutiami a občianskymi združeniami, ktoré
pôsobia na území obce.
Desiata hlava
ČESTNÉ OBČIANSTVO, CENY A ODMENY, KRONIKA OBCE
Prvá časť
Čestné občianstvo, ceny a odmeny
§ 27
Úvodné ustanovenie
Obecné zastupiteľstvo môže udeliť tieto verejné uznania a
pochvaly:
a) Čestné občianstvo obce Tachty
b) Cena obce Tachty
c) Cena starostu obce Tachty
d) Odmeny
§ 28
Čestné občianstvo obce Tachty
1. Osobám, ktoré sa obzvlášť významným spôsobom zaslúžili o rozvojì
a zveľadenie obce, ochranu jeho záujmov a šírenie jeho dobrého
mena vo svete, alebo ktorí obohatili ľudské poznanie vynikajúcimi
tvorivými výkonmi, môže obecné zastupiteľstvo udeliť Čestné
občianstvo obce Tachty.
2. O udelení čestného občianstva rozhoduje obecné zastupiteľstvo
spravidla na návrh starostu 3/5 väčšinou všetkých poslancov.
3. O udelení čestného občianstva sa vydáva listina, ktorú
podpisuje starosta.
Listinu možno vyhotoviť aj dvojjazyčne takým spôsobom, že druhé
vyhotovenie je v jazyku pocteného.
4. Slávnostné odovzdanie listiny pocteného sa vykonáva spravidla
na mimoriadnom zasadnutí obecného zastupiteľstva. Poctený občan sa
pri tejto príležitosti alebo pri svojej prvej návšteve obce
zapisuje do Kroniky obce Tachty.
5. Podrobnosti pre udeľovanie čestného občianstva obce môže obecné
zastupiteľstvo upraviť všeobecne záväzným nariadením.
§ 29
Cena obce Tachty
1. Cena obce Tachty sa udeľuje za:
- vynikajúce tvorivé výkony a významné výsledky vedeckej,
technickej, umeleckej, publicistickej a verejno-prospešnej
činnosti,
- činnosť osôb, ktoré sa významným spôsobom pričinili o
hospodársky a kultúrny rozvoj obce, jeho propagáciu doma i v
zahraničí,
- činnosť osôb pri záchrane ľudských životov a majetku obce a jeho
občanov.
2. Návrhy na udelenie ceny môžu obecnému zastupiteľstvu predkladať
poslanci, starosta príp. aj občania obce.
Návrhy musia byť riadne odôvodnené.
3. Cenu obce Tachty tvorí plaketa a peňažitá odmena 3 000,-Sk
K cene obce sa vydáva potvrdenie (preukaz) o jeho udelení, v
ktorom je uvedené meno, adresa, rodné číslo laureáta, dátum
udelenia, pečiatka obce a podpis starostu.
4. Cena obce Tachty sa môže udeliť podľa potreby
5.Výnimoçne sa môže cena udeliť jednotlivcovi i po jeho smrti -im
memoriam. V takomto prípade sa ceny môžu odovzdať rodinným
príslušníkom pocteného.
§ 30
Cena starostu obce Tachty
1. Cena starostu obce udeľuje starosta obce - občanom obce za
úspešnú a záslužnú činnosť v prospech obce.
2. Cenu starostu obce Tachty tvorí vecný dar v hodnote, ktorú
každoročne schváli obecné zastupiteľstvo.
3. Cena starostu sa môže udeliť podľa potreby.
4. Evidencia sa vedie v Kronike obce Tachty, ktorá má
obsahovať mená a hlavné údaje ocenených, dátum udelenia cien, ako aj stručné zdôvodnenie, pre ktoré boli jednotlivým osobám udelené.
§ 31
Odmeny
Obecné zastupiteľstvo spravidla na návrh starostu môže udeliť
z obecných prostriedkov vecné dary a odmeny a to najmä poslancom a
iným obyvateľom obce, príp. iným osobám za aktívnu prácu v
orgánoch samosprávy a významný podiel na rozvoji obce.
Obecné zastupiteľstvo môže schváliť pre starostu obce buď jednorázovú
odmenu alebo mesačne z platu.
Pracovníkovi OcÚ starosta môže doporučiť jednorázovú odmenu alebo
z platu mesačne.
Druhá časť
Kronika obce Tachty § 32
1. Kronika obce Tachty sa vedie v jazyku príslušnej národnosti
- maďarskej.
2. Zápisy do kroniky sa vykonáva v ročných intervaloch.
Zápisy chronologicky dokumentujú fakty zo spoločenského a
hospodárskeho života obce. Sú hodnoverným svedectvom o udalostiach
v obci a o ľuďoch, ktorí sa pričinili o prospech žitia miestneho
spoločenstva.
3. Spracovaním zápisov do kroniky je poverený obecný kronikár,
ktorého menuje a odvoláva starosta.
4. Text jednotlivých zápisov do kroniky schvaľuje obecné
zastupiteľstvo.
Jedenásta hlava
POMOC PRI MIMORIADNYCH SITUÁCIÁCH
§ 33
Pomoc obyvateľom pri mimoriadnych situáciách
1. Obec je povinná poskytnúť obyvateľovi nevyhnutnú okamžitú pomocì
v jeho núdzi spôsobenej živelnou pohromou, haváriou, alebo inou
podobnou udalosťou, najmä zabezpečiť mu prístrešie, stravu alebo
inú materiálnu pomoc.
2. Obec organizuje, riadi a vykonáva základné práce v čase
nebezpečenstva pôvodne miestneho významu. V prípade nevyhnutnej
potreby vyžaduje od fyzických a právnických osôb plnenie
všeobecných povinností pri ochrane pred povodňami.
3. Obec zabezpečuje evakuácie, dočasné ubytovanie a stravovanie
evakuovaného obyvateľstva, podľa možností ochranu jeho majetku a
vypracúva plány záchranných prác.
4. Obec je povinná pomáhať pri likvidácii a odstraňovaní následkov
živelnej pohromy a havárií prostredníctvom obecného požiarneho
zboru v spolupráci s ďalšími právnickými a fyzickými osobami a
organizáciami štátu.
§ 34
Pomoc pri mimoriadnych situáciách
1. Starosta môže uložiť právnickej alebo fyzickej osobe povinnosť
poskytnúť osobnú, alebo vecnú pomoc pri odstraňovaní následkov
živelnej pohromy alebo inej mimoriadnej udalosti, ak osobitný
zákon neustanovuje inak.
2. Právnická alebo fyzická osoba, ktorá poskytla osobnú alebo
vecnú pomoc, má právo na náhradu účelne vynaložených nákladov. Toto
právo môže uplatniť do 3 mesiacov odo dňa zistenia nákladov,
najneskôr do 2 rokov od ich vzniku, inak toto právo zanikne.
Dvanásta hlava
§ 35
SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
1. Štatút obce Tachty je základnou právnou normou obec Tachty.
Všetky všeobecne záväzné nariadenia obce, uznesenia obecných
orgánov a iné predpisy obce musia byť v súlade s týmto štatútom.
2. Zmeny a doplnky tohto štatútu schvaľuje obecné zastupiteľstvo
3/5 väčšinou všetkých poslancov.
3. Štatút obce Tachty bol schválený Obecným zastupiteľstvom v
Tachtách, dňa 19.5.2006